sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Mycket skola, lite träning

Hej på er!

Det har varit en vecka fylld av skola och skolarbeten för min del och inte lär det bli mindre inkommande vecka heller. Ska jag se något positivt i saken skickade jag nyss in en större skoluppgift, som jag gjorde klart idag. Inkommande vecka ska två grupparbeten göras klart, om inte tre till och med, några småuppgifter att jobba vidare på och så ska jag försöka göra klart en hemtent innan torsdag och som jag ännu inte ens börjat på. Går bra det här ;)

Annat som försiggått denna vecka var min träningspaus, som berott på att jag haft ont i min svanskota efter att ha halkat omkull förra lördagen. Nu börjar jag känna mig så pass bra att jag kan börja träna igen. Iom denna paus hade jag ju tänkt få ordning på mina matvanor, men det har gått i precis motsatt riktning. Matvanorna har bara blivit värre. Dålig kost, ingen träning och annalkande kvinnobesvär har gjort att jag kännt mig fruktansvärt trött denna vecka. Nu kan det bara gå åt det bättre hållet så att säga.

Något positivt har det ändå skett denna vecka. Jag har nämligen blivit bättre bekant med min inre kritiker, Herr Kritiker kan vi kalla honom, samt med hans motsats, den uppmuntrande och omtänksamma Beth. Förut har jag bara försökt bli av med eller tysta ner Herr Kritiker, men denna vecka har jag kört på en kompisstrategi där jag istället försökt bli kompis med honom mha Beth och några självformulerade frågor. Hittills har det gått helt okej och denna kompisstrategi ska jag fortsätta med.

Sedan har jag ju också haft en del funderingar om nya handarbetsprojekt, men det kommer i ett annat inlägg, och så insåg jag att jag faktiskt åker hem på torsdag! Äntligen!

Ha en skön vecka allesammans!

- Matilda

maanantai 9. helmikuuta 2015

Träningsvila och skolarbeten

Jag konstaterade lite halvsnopet imorse att jag fortfarande hade ont i min svanskota. Därför har jag ordinerat mig själv till total vila från träningen denna vecka, en veckas buranakur, smärtlindrande salva och undvikande av onödiga böjar en tid framöver. Allt för att få bukt med det onda så fort som möjligt. Speciellt med tanke på att det snart är semesterdags med faniljen.

Nå, jag har iaf mycket skola denna vecka (eller åtminstone mer än de senaste veckorna) samt en hel del skolarbeten att göra, så jag lära ju inte vara utan att göra ändå. Kanske helt bra att få fokusera på skolarbeten till 100% några dagar framöver. Och på att handarbeta.

- Matilda

sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Saker som får mig att må bra

För det första vill jag bara säga att jag är så tacksam för all positiv respons jag fått för gårdagens inlägg. Det värmer mitt hjärta något oerhört. Idag tänkte jag fortsätta litegrann på samma tema, nämligen berätta vad som får mig att må bra. Det blir både saker som får mig att må bra fysiskt, men även psykiskt, trots att de delvis går in i varandra.

Saker som får mig att må bra fysiskt

Träning
Träningen ger mig endorfinkickar, som höjer mitt humör. Även kroppen tackar för att den får vara fysiskt aktiv och röra på sig.

Kost
Kosten gör under för mitt fysiska mående, men även det psykiska måendet. Om jag äter nyttigare är jag piggare, har mer energi och ork i vardagen och tvärtom förstås med energidippar under eftermiddagen. Det är ganska självklart att kroppen svarar positivt när den får bra bränsle och negativt när den får dåligt bränsle. Egentligen är det inte svårare än så. Bland annat så har min socketdetox gett positiva resultat i form av mer energi i vardagen.

Vila
Även vilan är viktig och jag försöker sova ca 8 timmar per natt. Senaste tiden har jag försökt lägga mig och stiga upp vid samma tid så gott som varje dag, för att få in en rutin i det. Det har gått rätt bra och i kombination med de två ovannämnda punkterna har jag kännt mig piggare och gladare än vanligt den senaste tiden. Om jag slarvar med maten och sömen blir jag nästan direkt irriterad och gnällig, en vana jag haft sedan jag var liten.

Saker som får mig att må bra psykiskt

Långpromenader
Lugna långpromender längsmed en naturvacker slinga och promender överlag får mig oftast att må bra psykiskt. De ger mig sinnesro, ny energi, ett bra humör osv. Under dessa promenader hinner jag fundera på många olika saker. De brukar ge mig idéer till nya hantverksprojekt och blogginlägg samt nya infallsvinklar på saker jag gått och funderat på den senaste tiden. Promenaderna rensar min hjärna helt enkelt.


Att skapa
Att få skapa i olika former har ju så många positiva hälsoeffekter! Man lär sig känna flow, får bättre självförtroende och självkänsla när man ser vad man kan åstadkomma osv. Ibland kan jag åstadkomma saker jag inte trodde jag kunde. Jag tycker om att sticka, virka, sy, återvinna, bygga, måla, inreda, fotografera, skriva, laga mat... Att få skapa skänker mig glädje och tillfredsställelse.

Att skriva
Jag har nästan alltid tyckt om att skriva, om än i olika form genom åren, och jag har ofta fått positiva kommentarer av min omgivning om det jag skrivit. De senaste åren har jag skrivit mera på egen hand än jag gjort tidigare i form av dagboks- och bloggskrivande. I dagboken skriver jag sådant som tynger mitt hjärta och som jag kanske inte alltid vill dela med mig av till min omgivning, medan bloggen är en plattform där jag samlar sådant jag vill dela med mig av till andra i form av vad jag gjort och tänkt på ett personligt, men inte privat, plan. Jag har även gett en av Mia Törnbloms självkänslaövningar en chans. Denna övning heter "Braboken" och i den ska man skriva olika positiva saker varje dag. Jag hoppas den ger mig det resultat den utlovar. När jag får skriva av mig kan jag på ett bättre sätt lämna händelser och funderingar bakom mig än om jag lämnar det oskrivet.

Att prata
Länge, länge har jag varit den som slutit mina problem inom mig iom att jag inte velat belasta människor i min omgivning med mina problem. Men speciellt det senaste halvåret har jag blivit bättre på att prata högt om både negativa och positiva upplevelser, händelser och annat jag funderar på. Det är faktiskt rätt skönt att kunna prata högt om sådant man funderar. Ibland kan min pratkumpans åsikt avvika från min, men det ger ju egentligen bara perspektiv på det vi diskuterar. Det är faktiskt inte så hemskt att prata om mina känslor högt. Jag hoppas det syns här på bloggen också att jag blivit mer öppen.

Umgås med människor
Först på senare tid har jag kommit fram till hur bra jag faktiskt mår av att få umgås med människor jag bryr mig om och tycker om och som bryr sig om och tycker om mig. Det ger så mycket att ha människor runt sig. Det ger en annorlunda glädje och harmoni än om jag är ensam.

Dra mig tillbaka
Å andra sidan finner jag harmoni av att ibland få vara för mig själv också en tid. Det ger mig bättre ork att igen vara social och umgås med människor jag inte känner så bra. Under dessa perioder har jag tid att fundera på saker och ting, jag får göra saker i min egen takt, på mitt eget sätt och i vilken ordning jag vill. Jag behöver inte ta någon annan i beaktande. Det är mycket givande för mig. Denna helg har varit precis en sådan helg.

Denna helg har jag hunnit fundera och analysera olika grejer. Jag har fått träna, göra saker jag mått bra av osv. Nu kan jag börja en ny vecka med gott mod. Jag känner mig positiv. Trevlig söndagkväll och nästa vecka till er bloggläsare!

- Matilda

lauantai 7. helmikuuta 2015

Progressionen mot ett nöjdare jag

Hej på er!

Känner mig som en åldring för tillfället. För jag går lite styvt och varje gång jag ska sätta mig ner, stiga upp eller allmänt böja mig ner så tar det ont i min svanskota. Jag skulle nämligen ta en lugn promenad i hala Vasa idag och jag hade inte kommit långt innan jag halkade omkull och min svanskota med omkring liggande muskler fick sig en rejäl smäll. Det blev en kort, kort promenad ändå och nu försöker jag ta det lugnt och sköta om det ömma.

Nå, det var inte det jag skulle skriva om idag, utan om min progression mot ett nöjdare jag. I torsdags suckade jag för mig själv och tänkte att varför ska det ta så länge innan man ser resultat av träningen och en förändrad kost. Jag vill ju se resultaten direkt, men jag kommer att få jobba länge än innan jag ser resultaten av min styrketräning och kosten jag för tillfället försöker få bukt med. Å andra sidan påminde jag mig själv för en gångs skull i torsdags hur långt jag redan faktiskt kommit i min färd mot ett nöjdare jag.

Jag började gå på gym, och då pratar jag gymmets gruppträningspass, i september 2012. Första året var det främst zumba, yoga, bodybalance och spinning jag gick på och byggde upp en bättre grundkondition än jag tidigare haft. Samtidigt gick jag också upp i vikt en hel del. Jag tänker inte spekulera i hur mycket för det har jag ingen koll på, men under första halvan av 2013 vägde jag  iaf mest vad jag någonsin gjort. Vågen visade 83 kg. Då kände jag att det fick vara nog, men  det tog ett tag innan jag kom till skott med att få till en förändring i kostvanorna och delvis i träningsvanorna.

I september 2013 började jag träna på ett nytt gym i samband med att jag flyttade från Mariehamn till Vasa. Första läsåret gick jag ner 3 kg ganska omedvetet och behöll/byggde på min grundkondition från året innan. Sommaren 2014 började jag dock mer medvetet ändra min kostvanor, för jag insåg någonstans att det är den biten jag måste jobba på, för träningen hade jag rätt bra koll på. Jag gjorde små, små förändringar i min kost, vilket också visade sig både på vågen och i form av lösare kläder så småningom. Sedan förra sommaren har jag alltså gått ner 5,5 kg och om man plussar på 3 kg blir det sammanlagt 8,5 kg! Det är jag fruktansvärt nöjd med! Flera plagg, som tidigare varit alltför tajta på mig är idag i passlig storlek, om än på gränsen till för stora. Hit hör några par byxor, några tröjor och jackor.

Trots att resan hit varit lång, kurvig och framgångsrik har jag en lång bit kvar innan jag nått mitt slutgiltiga mål, som är en tajtare och starkare kropp, 65 kg på vågen, bättre självförtroende och bättre självkänsla.

De senaste månaderna har jag dock haft en platå, där det stått still. Därför började jag i början av februari följa ett nytt träningsprogram, som innehåller både styrka och kondition istället för bara kondition som tidigare. Samtidigt har jag börjat föra matdagbok igen, efter en paus på flera månader, för att få ordning på mina matvanorna en gång för alla. Varje kväll eller följande dag överför jag mina matintag i Kiloklubis matdagbok på nätet som räknar ut mitt dagliga kaloriintag och hur mycket eller lite av olika näringsämnen jag får i mig. Det är alltid intressant att se vad den säger om mina matvanor och jag har insett att de inte är de bästa.

Jag har alltid trott att jag äter som en häst, men med hjälp av Kiloklubis program har det visat sig att jag inte alls äter för mycket, utan mitt dagliga kaloriintag ligger kring 1300 och då äter jag fem gånger om dagen. Detta är då en vanlig dag, inte en godisdag. Det är snarare innehållet i mina portioner jag måste se över, inte storleken på portionerna. Mera frukt, grönt och fibrer, aningen mera protein och mindre fett. Jag tror att det dolda fettet är en av de större bovarna i min kost.

Sammanfattningsvis har jag kommit en bra bit på väg, men har också en bra bit att vandra innan jag nått mitt slutgiltiga mål. Träningen börjar jag som sagt ha koll på med ca 4 pass/vecka, medan jag framöver behöver fokusera på min kost och vad jag äter, men också jobba på det som händer inne i mitt huvud. Till slut får ni tre "formbilder", vilka förhoppningsvis visar det jag beskrivit.

Mars 2013
Februari 2015
Februari 2015
 - Matilda

perjantai 6. helmikuuta 2015

Skidning

Jag hade tänkt skriva ett längre inlägg idag, men i ärlighetens namn orkar jag inte. Orsaken är att jag varit och skidat nästan 5 km idag och skidning är något som brukar dra musten ur mig när jag väl kommit hem. Nå, jag är i alla fall nöjd över att ha tagit mig ut och skidat och fått skidpremiären avklarad. Med hopp om bättre ork imorgon, så ska jag försöka få till inlägget jag funderade på idag.

- Matilda

maanantai 2. helmikuuta 2015

Halvfärdiga projekt har blivit klara!

Jisses Amalia alltså! Igår hade jag hundra besökare på bloggen, vilket betyder nytt rekord! Även idag har folk hittat in hit mer än vanligt, vilket jag är såååå glad och tacksam över. Det värmer mitt hjärta otroligt mycket och jag kan inte säga annat än TACK!

Vid det här laget har jag suttit så många timmar framför datorn och fixat med en engelskauppgift att det känns som om ögonen trillar av och hjärnan går på tomvarv. Hur som haver tänkte jag visa er bilder på olika hantverksprojekt jag bökat med de senaste månaderna. Bara jag kommer mig för att ta bättre bilder slänger jag upp dem även under Portfolio-fliken.

Vet ni vad förresten? När jag skrev ner här på bloggen, under rubriken "Tankar inför 2015", vilka halvfärdiga projekt som borde avklaras och vad jag skulle vilja göra för nya projekt har det varit mycket lättare att ta tag i dem och både avsluta gamla och påbörja nya. Det är kul när det för en gångs skull är så. Nåväl, här kommer en liten genomgång med mycket amatörmässiga foton.



Dessa två vävda väskor med foder och handtag såg dagens ljus på Åland, men blev aldrig klara så länge jag bodde där. I januari tog jag tag i projekten igen och efter en del slit och funderande blev de klara och jag är nöjd.


Samma sak gäller för tabletten på bilden ovanför. Den fick sin början på Åland och slutfinishen gjordes en helg i januari 2015. Bara att bocka av ytterligare ett färdiga projekt.


Gissa var jag täljt smörkniven, sleven och krympburken? På Åland förstås! Produkterna blev aldrig inoljade där och jag har tänkt si så där hundra gånger att jag borde göra det. Under jullovet var det äntligen dags att ta fram penseln och olja in dem. Matilda är nöjd. Känns så otroligt skönt att få undanstökat flera småprojekt, som jag lämnat på efterkälken med.


Under jullovet fick jag mycket ny inspiration och började virka mormorsrutor. Slutresultatet blev dynvaret på bilden. Den passade perfekt på dynan och matchar en annan dyna, som också har ett dynvar i mormorsrutor av samma färger.


För tillfället syr jag jeans och en klänning, som påbörjades för flera år sedan, samt virkar en väska av restgarner. Väskan är i detta skede det enda som går att visa offentligt. Bilder kommer senare när dessa produkter är klara.

Där har ni i korthet det jag gjort i hantverksväg de senaste månaderna. Låt er inspireras! (Smart att säga det på slutet, eller...)

- Matilda