perjantai 21. huhtikuuta 2017

Sevendays vårlista

Vad passar inte bättre en vårdag som denna än att fylla i Sevendays vårlista, som publicerades på deras hemsida för någon vecka sedan? Tänkte väl det. Då kör vi!

Mitt bästa vårtecken är när jag märker att naturen väcks till liv igen. Blommor slår ut längs med vägkanterna och träden får sina knoppar. Ett annat vårteckan jag också tycker mycket om är fågelkvitter och ljudet av svanar, som återvänder till Finland efter en vinter vid varmare breddgrader.

Inför våren längtar jag alltid efter varmare väder så att jag slipper frysa. Jag längtar också efter att slippa den där slaskperioden när snön smälter, för jag lyckas alltid smutsa ner mina byxor under denna tid. Och så längtar jag efter längre dagar med mera solljus än det som erbjudits under vintern.

En låt som ger mig vårkänslor har jag inte. Jag återkommer med svar ifall jag klurat ut att jag mot förmodan skulle ha en låt som ger mig det i bagaget.

Den här våren läser jag böcker som handlar om yoga och självförverkligande. Jag vill lära mig mera om yoga utöver det jag får ut av yogaträningen samtidigt som jag har ett behov av att förvekliga mig själv just nu och komma på vad jag innerst inne vill med mitt liv. Vad passar då bättre än att läsa litteratur som behandlar dessa ämnen? Jag har redan läst ut några böcker som tangerar dessa ämnen, men har ännu också en del intressant litteratur att läsa, vilket jag ser framemot.

Min bästa våroutfit kan jag inte uttala mig om på ett enhetligt sätt. I vår vill jag dock använda kläder i tunna material och ljusa färger. En ordentlig uppfräschning av garderoben skulle faktiskt inte heller skada när jag tänker efter. Kanske jag borde ta en dag på stan någon dag?

Mat som jag förknippar med våren finns nog inte. Men det ska nog erkännas att desto längre våren framskrider desto mer börjar jag längta efter grillad mat.

Våren doftar våta löv och vått gräs när snön precis smält. Det är den ultimata vårdoften för mig i och med att jag då vet att sommaren snart är här.

Om jag måste välja något dåligt med våren så säger jag slaskvädret i början av våren, gatudammet när vägarna väl torkat upp samt vårtröttheten.

- Matilda

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti